خود پلاسکو مدیریت شهرداری آتش نشانی

خود: پلاسکو مدیریت شهرداری آتش نشانی ریزش پلاسکو اخبار اجتماعی

گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی نشانه از تخصیص داده شده است اکثر وقت فیلم به تصاویری از محرومان جامعه چه بود؟

چرا سعید جلیلی در هیچ کجای فیلم رئیسی نیست؟ / نشانه از تخصیص داده شده است اکثر وقت فیلم به تصاویری از محرومان جامعه چه بود؟ / غرض از نشان دادن مکرر نیکزاد و طال

نشانه از تخصیص داده شده است اکثر وقت فیلم به تصاویری از محرومان جامعه چه بود؟

چرا سعید جلیلی در هیچ کجای فیلم رئیسی نیست؟ / نشانه از تخصیص داده شده است اکثر وقت فیلم به تصاویری از محرومان جامعه چه بود؟

عبارات مهم : مرکزی

چرا سعید جلیلی در هیچ کجای فیلم رئیسی نیست؟ / نشانه از تخصیص داده شده است اکثر وقت فیلم به تصاویری از محرومان جامعه چه بود؟ / غرض از نشان دادن مکرر نیکزاد و طالب زاده در کنار رئیسی چه بود؟

حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی دقیقا فاز به فاز یک تاکتیک از پیش تعیین شده است را جهت مسابقه های انتخابات ریاست جمهوری دنبال می کند . یک ایده مرکزی دارد که به آسانی می توان مختصات آن را فهمید ؛ کافی است تحرکات این چند هفته اخیر او را آنالیز کنیم حالا ولی یک تحول مهم در مورد او این است که نخستین مستند انتخاباتی اش از رسانه ملی پخش شده است هست.

نشانه از تخصیص داده شده است اکثر وقت فیلم به تصاویری از محرومان جامعه چه بود؟

فرم و محتوای این مستند می تواند به خوبی ایده مرکزی او را جهت این انتخابات به ما نشان دهد . می شود فهمید او دقیقا کدام طبقات اجتماعی را نشانه گرفته و سبد رای خود را کجا می داند . از همه مهمترش این است که حرکت زیر پوستی او که دقیقا خلاف تحرکات پرسر و صدای محمد باقر قالیباف است جهت نخستین بار رونمایی شده است است . نگاهی موشکافانه به این فیلم این گزاره ها را نمایان می سازد :

۱-قبل از هر چیز دیگری نام این مستند جلب توجه می کند ؛«کنسرت مردم». کنسرت دقیقا همان مساله ای است که در چند ماه اخیر جهت اصولگرایان تبدیل به یک چالش بزرگ شده است است البته شاید جهت ابراهیم رییسی چالش پراهمیت تری بوده است . آیا که او داماد علم الهدی ، امام جمعه مشهد هست. شخصیتی که مخالفت صریح او با برگزاری کنسرت تقریبا در خاطر همه مانده است .

چرا سعید جلیلی در هیچ کجای فیلم رئیسی نیست؟ / نشانه از تخصیص داده شده است اکثر وقت فیلم به تصاویری از محرومان جامعه چه بود؟ / غرض از نشان دادن مکرر نیکزاد و طال

حالا هر وقت ابراهیم رییسی در مورد مسایل فرهنگی و البته اجتماعی سخن می گوید و تلاش می شود که او دارای نگاهی باز در این مورد به تصویر کشیده شود بی درنگ این مساله به ذهن متبادر می شود که او دقیقا در ماجرای ممنوعیت برگزاری کنسرت چه عقیده ای داشته و آیا چنین« آزادی های حداقلی و طبیعی» را در صورت پیروزی در انتخابات در ذهن دارد یا خیر ؟ به نظر او تلاش کرده تا در همین گزینش نام جهت مستندش از نقطه چالشش شروع کند ؛«کنسرت». خواسته که همان حرف علم الهدی و همفکرانش را تکرار کند :«خواسته مهم مردم کنسرت نیست ، آنها به چیزهای دیگری فکر می کنند »

۲-فیلم یک راوی دارد . فردی که گاه سوار بر ماشین ، گاه پیاده و ایستاده در کنار بعضی مکان ها و گاه با حضور در مناطق پایین و بالای شهر مونولوگ دارد و گاهی هم نریشن هایی با فلاش بک به دوران گذشته .

۳-اما این فیلم چگونه تلاش می کند حرف خود را به مخاطب انتقال یافته کند ؟ واقعیت این است که این مستند با فرم و محتوای مخصوص به خودش که در بعضی سکانس ها همپیوندی داشته و گاهی هم به صورت عجیبی خلاف هم حرکت کرده اند تلاش کرده است تا روایت گر ایده مرکزی تیم انتخاباتی ابراهیم رییسی باشد . بار شلختگی در تدوین سکانس ها البته آنچنان سنگینی می کند که تا حدودی مستند را از تلاش جهت رسیدن به ایده مرکز دور می کند . لانگ شات ها ، منولوگ ها ، نریشن ها و در چندین سکانس همگی جهت انجام چنین ماموریتی ترکیب شده است اند .

نشانه از تخصیص داده شده است اکثر وقت فیلم به تصاویری از محرومان جامعه چه بود؟

۴-حالا وقت آن است که راجع به محتوی فیلم سخن گفته شود ، محتوایی که البته مثل فرمش تکراری هست. ایده مرکزی این است :«بیایید شکاف فقیر و غنی را پررنگ کنیم ». آنها فکر می کنند از اینجاست که می توانند جهت ابراهیم رییسی رای جمع کنند . باور آن ها این است که با عملیات سعید جلیلی در استان های حاشیه ای و مناطق محروم آن بخش از رای ایدئولوژیک اصولگرایان که قابل جمع آوری بوده به دست خواهد آمد و آنها می بایست جهت رای آن بخش از طبقه محروم تلاش کنند که اوضاع معیشتی آن ها با جنبش های اینچنینی عنصر و مولفه ای جهت جذب رای شود . به یک معنا به تصور خودشان می خواهند تا با جنبش جنبش فرودستان یک موج رای جهت خود به راه اندازند . تلاش جهت تعمیق این شکاف در بسیاری از نماهای این فیلم و خصوصا در آن سکانسی که به صورت لانگ شات دوربین از طبقات بالایی برجی در دور دست به منزل های کاه گلی و آجری نیمه خرابه در مناطق نردیک تر می رسد کاملا مشهود است .

۵-این فیلم به صورت عجیبی تصمیمات و عملکرد مدیریت سابق آستان را زیر پرسش می برد و البته در ادامه از ابراهیم رییسی یک رفورمیست قهرمان خلق می کند که آمده است تا مغازه های و برج ها و پاساژهای متعلق به آستان را تبدیل به کارخانه های داورسازی و تخت های بیمارستانی کند . پروژه هایی به صورت عجیب تری در مدت زمانی بسیار کوتاه و در دوران مدیریت او به اجرا رسیده اند. شاید نشانه از این اقدام، این بوده است که رای قالیباف زیاد و زیاد در مشهد بشکند.

چرا سعید جلیلی در هیچ کجای فیلم رئیسی نیست؟ / نشانه از تخصیص داده شده است اکثر وقت فیلم به تصاویری از محرومان جامعه چه بود؟ / غرض از نشان دادن مکرر نیکزاد و طال

۶-قهرمان فیلم در سکانس های بعدی در ماشینی نشسته که در صندلی کناری اش نادر طالب زاده و در صندلی عقب تر نیکزاد نسشته هست. دقیقا از همین جای فیلم می توان به بخشی دیگر از ایده مرکزی رییسی رسید . طالب زاده فرد نزدیک به پایداری ها و سازنده فیلم تبلیغاتی جلیلی در انتخابات قبل است . او را می توان به نوعی نماینده بدنه ایدئولوژیک جریان پایداری دانست . نیکزاد هم البته نماینده بدنه عملیاتی طیف احمدی نژادی ها دانست . فردی که حضورش در کنار رییسی با دلخوری فراوان احمدی نژادی ها مواجه شده است هست. آن ها کنار او هستند تا تحلیلگران راحت تر بگویند بخشی از جنس رای ابراهیم رییسی عاریتی از نوع اعتباری جریان ها و افراد دیگر است.

۷-این ها ولی کافی نیست باید زیاد به بطن زندگی فرو دستان رفت ؛ آنچنان طعم تلخ فقر و تهیدستی را با زبان دوربین و منولوگ های بازیگران به خورد مخاطب داد که به هیچ چیز دیگری جز ناعدالتی در کشور عزیزمان ایران فکر نکند. به ایکه عده ای آمده اند و حق آنها را گرفته و ناگهان رفته اند. حالا قهرمان این فیلم آمده است تا مالباختگان را به همه چیز برساند. این آش ولی آنچنان شور شده است که کنترل روایت تلخی آن از دست سازندگان خارج شده است و به جای آنکه بازی زمانی مد نظر فیلم دوران حسن روحانی را به نقد بکشد ، ناگهان همه دوران بعد از انقلاب به زیر تیغ تند اعتراض رفته است . انگار نه انگار که به برکت جمهوری اسلامی در تمام سال های بعد از انقلاب دِه ها و شهرهای بسیار آباد شده است اند و بزرگراه های بسیار احداث شده است و آب و برق و حتی گاز به دور دست ترین نقاط این مرز و بوم رسیده است . این آش آنچنان شور شده است که بیینده را ناگهان پرت می کند وسط کشوری که مسئولان آن هیچ کدام درد مردم و فقرا را نداشته اند و تنها آمده اند تا چمدان های خود پر از پول و طلا و جواهر بکنند و بعد جای خود را به دیگری بدهند .

نشانه از تخصیص داده شده است اکثر وقت فیلم به تصاویری از محرومان جامعه چه بود؟

۸-فیلم یک توصیه مهم دارد ؛ یک غایب مهم؛ سعید جلیلی. او در هیچ کجای فیلم نیست . به صورت عجیبی او را از بین بردن کرده اند . آن هم در شرایطی که او این روزها از همه فعال تر است ؛ همه کار جهت ابراهیم رییسی می کند . شهر به شهر سفر می رود و برایش کمپین می کند . او نیست ؛ علت اش هم معلوم نیست. شاید رئیسی نمی خواهد به او منتسب شود. فرضیه هایی در این مورد مطرح است.

۹-این فیلم چندان کاری با نظر های ابراهیم رییسی در حوزه سیاست خارجی ، سیاست داخلی ، فرهنگ و …غیره ندارد ولی در عوض تلاش می کند تا در مورد مبارزه با فساد وعده دهد . قهرمان فیلم را تبدیل به یک ناجی می کند که آمده است مفسدان را از شهر بیرون کند .

۱۰-این فیلم هیچ کاری با طبقه میانگین هم ندارد . فقط روی طبقه محروم سرمایه گذاری کرده است . حتی می توان گفت فرم و محتوای این فیلم ، ماهیتی ضد طبقه میانگین و بورژوا دارد . درست است که او گویا روی رای این طبقه چندان حساب باز نکرده ولی شاید اگر رایی هم بود با این مستند و استمرار این ایده مرکزی خواهد ریخت . توصیه مهم اینجاست که بعضی موارد مورد استناد فیلم بلافاصله بعد از نمایش با ابهامات مهمی در محتوا و هویت و واصلیت اش مواجه شده است اند . رسانه ها بعضی از این موارد را بازنشر دادند .

۱۱-سازنده فیلم به شکل عجیبی به نوستالژی هم فکر کرده است . از خونه مادربزرگه تا نل و دیدنی ها سکانس هایی گزینش کرده و همه را پشت هم نشان می دهد . معلوم نیست که این سکانس دقیقا در کجای فرم و محتوای فیلم قرارداشته و چه تاثیری روی انتقال خبر داشته است .

هر چه است به نظر می رسد که این فیلم تلاش داشته تا ایده مرکزی ابراهیم رییسی جهت جذب رای از طبقه محروم را عملیاتی کند . او گویا به یک توصیه مهم توجه نکرده است ؛ این فن و ابزار انتخاباتی قبلا به کمال و تمامی به وسیله فرد دیگری استفاده شده است و دیگر چندان اعتبار و کاربرد ندارد ؛ ابراهیم رییسی محمود احمدی نژاد را فراموش کرده ؛ مساله این است.

اخبار سیاسی – محسن پور حسین

واژه های کلیدی: مرکزی | مستند | کنسرت | اخبار سیاسی و اجتماعی


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs